Pedang.

Ketika Abuya Ditanya Tentang Pedang Yang Berada Di Dinding Rumahnya

Abuya Sayyid Muhammad Alawi Al Maliki Al Hasani Pernah di tanya oleh salah satu muridnya yang kebetulan murid tersebut bersilaturahmi kepada Beliau di Baitnya Di Makkah untuk meminta ijazah dan pulang kembali ke negara asalnya.

Murid itu bertanya kepada beliau. “Yaa Abuya kenapa engkau menyimpan pedang di dalam rumah mu, sedangkan engkau sekarang Sudah mulai berumur (semakin tua).

Maka dengan penuh senyuman Abuya AsSayyid Muhammad al Maliki menjawab. “Ketahuilah wahai anakku, Siapa saja orang yang menyimpan pedang di dalam rumah nya, serta diniatkan untuk membantu imam mahdi ketika sudah waktu nya di Utus nanti, Maka Allah SWT akan membalas dengan niatan yang tulus itu dengan pahala jihad fisabilillah di setiap detik nya selama masih terdapat niat di dirinya dan pedang tersebut di rumahnya”.

“Subhanallah”

Shollu Alan Nabi Muhammad…

صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد
صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم

Doa.

*DOA SEBELUM MEMBACA AL-QURAN* Allahumma nawwir bikitabika basori (Ya Allah, sinarilah penglihatanku dengan kitab-Mu) Wasyrah bihi sodri (lapangkanlah dadaku dengannya) Wasta’mil bihi badani (jadikanlah seluruh jasadku beramal dengannya) Wa atliq bihi lisani (jadikan lidahku lancar dengannya) Wa qawwi bihi janani (perkuatkanlah hatiku dengannya) Wa qawwi bihi adzmi (perkuatkanlah tulangku dengannya) Wasri’ bihi fahmi (percepatkanlah pemahamanku dengannya) Bihaulika wa quuwatika (dengan daya dan upaya-Mu) Fa’innahu la haula wa la quwwata illa bika (sesungguhnya tiada daya dan upaya kecuali dengan-Mu) Ya arhamarrahimin (wahai Tuhan Yang Maha Penyayang) *(lihat kitab حق التلاوة / HAQQU ATTILAAWAH karya Husainy Syeikh ‘Utsman hal.169)*

Ingat 5 perkara.

🔴KISAH BENAR🔴

Sedih tgk setiap hari saudara seislam ramai meninggal dunia akibat covid. Sampai ada yg merayu diselamatkan supaya dia boleh kembali sihat.

Mana tak merayu, tgk katil kiri kanan depan meninggal dunia. Lepas tu ganti org lain, meninggal lagi. Sampaikan bila mesin dkt sebelah katil berbunyi, terus menguncap ingat dia dah nak MATI…!!!

Ramai yg saya jumpa time ni minta nak SOLAT sebab sudah lebih 40 TAHUN tak pernah solat..!!

Ramai juga minta AL-QURAN sebab dah lama tak sentuh dan pegang AL-QURAN..!!

Ada yg minta dihantar balik ke kampung utk dia minta ampun dkt mak dan ayah dia…!!

Ada yg minta nak keluar pergi BANK sebab nak bayar semua hutang dkt Saudara mara, kawan sebab selama ni tak pernah bayar.
Takut tak sempat!!

Covid ni pd saya BUKAN KONSPIRASI semata. Jikalau di cipta oleh manusia sekali pun, ia adalah dgn KEIZINAN allah swt utk memberi TARBIAH kpd semua umat manusia supaya INSAF dan JANGAN LEKA tentang KEMATIAN.

Sudah hampir 1 tahun lebih saya antara barisan hadapan yg melawan virus Covid ini dari tahun lepas, apa sy boleh katakan Variant terbaru kali ni memang lain mcm dan sgt2 BAHAYA!!Senang menjangkiti dan senang sgt meragut nyawa!! Disahkan POSITIF pagi, tengah hari TENAT, petang MENINGGAL DUNIA..!!

Sebab tu semalam kita mencatat angka kematian PALING TINGGI 219 Kematian. Di Malaysia sudah melebihi 9 ribu.

Kes Brought In Dead setiap hari WAJIB ada. Mati tepi jln, dlm kereta, dlm rumah, dlm bilik air.

Kpd anda yg masih sihat dan masih mempunyai masa, gunalah sebaik dgn banyakkan melakukkan kebaikan dan amal sebelum terlambat. Ini bukan cerita dari kwn kpd kwn sy punya mak kerja di hospital punya cerita, tapi ini cerita dari sy sendiri yg meyaksikan kematian setiap hari.

Bukan nak tunjuk baik tetapi sekadar memberi ingatan sesama kita yg masih diberikan rezeki kesihatan dan rezeki masa.

Jadi gunakanlah sebaik-baiknya sebelum terlambat……!

INGAT 5 PERKARA,
SEBELUM 5 PERKARA

Sekian Peringatan..
DR ARMAN SHAH
(Setiap Jam Melihat Orang Mati Didepan Mata)

Cengkih.

Kenapa #cengkih di kaitkan ngan pesakit co-vid? Cengkih ni sebenarnya boleh buat paru paru berfungsi ngan baik. Tapi kan, dah alang alang kunyah cengkih, apa kata kita cuba petua amalan Allahyarham Tuan Guru Haji Hashim, mudir Pondok Pasir Tumbuh Kelantan ni. Allahyarham Tuan Guru Haji Hashim dah amalkan cengkih dari usia beliau belasan tahun sampai la akhir usia beliau 90 tahun. Bukan petua musiman, tapi memang beliau jadikan amalan seharian. Menurut Allahyarham, 4 kelopak bunga cengkih adalah untuk: – Kesihatan mata – Kecerdasan minda – Kesihatan gigi – Kesihatan jantung Cara dia senang jek. Makan cengkih dalam 10 biji sehari. Bukan kunyah kunyah gitu jek, tapj ada langkah langkah dia; 1- kemam bunga cengkih 2- sedut udara dari mulut dan hembus supaya khasiat cengkih sampai ke jantung 3- lakukan 2 ke 3 kali untuk satu sesi. Selain dari tu, korang korang nak tau cengkih ni pun termasuk antara superfoods. Antara khasiat cengkih yang lain; – rawat masalah pernafasan – membolehkan paru paru berfungsi dengan baik dan membolehkan suara sentiasa lantang – bantu sistem pencernaan – elakkan gigi rosak dan dapat menahan dari gangguan bakteria – panaskan tubuh – mengandungi euganol yg berfungsi mencegah pembekuan darah yg mencegah penyakit jantung danstroke – sumber antioksidan yang jaga kesihatan kulit dan muka – kuatkan daya ingatan Banyakkan khasiat cengkih ni. Rempah senang nak cari. Biasanya kat dapur mesti dah ada kan! Kredit: Habibah Badar Bajrai 😉